Mistä muodostuu loistava käyttökokemus eli User Experience (UX)?

Mitä tarkoittaa käyttökokemus, ja mitkä ovat onnistuneen ja erottuvan käyttökokemuksen tärkeimmät elementit?

27.5.2016

Joonas Virtanen

Co-founder, Creative

Ennen kuin kaivaudumme syvemmälle hyvän käyttökokemuksen (UX) saloihin, pidetään mielessä että UX (User Experience) ja UI (User Interface) eivät ole yksi ja sama asia, vaikka arkikielessä ne usein sekoittuvatkin. Voit lukea lisää UX-suunnittelun ja UI-suunnittelun eroista aiemmasta blogauksestamme. Mutta keskittykäämme nyt tuohon ensimmäiseen, ja erityisesti siihen, mistä elementeistä on hyvä UX luotu?

Millainen on hyvä käyttökokemus?

UX-suunittelussa eli Käyttökokemuksen suunnittelussa on ennen kaikkea kyse tunteesta: Miltä palvelun käyttäminen tuntuu, mitä tunteita se herättää? Käyttökokemuksen suunnittelu on ongelmanratkaisua: Miten tuote saadaan luomaan käyttäjälle arvoa niin, että sen käyttö on mahdollisimman luontevaa ja vaivatonta?

Hyvin suunniteltu käyttökokemus antaa myös kilpailuedun, ja nykyään yhä useammin hyvin suunniteltu ja toteutettu käyttökokemus ratkaisee jopa koko yrityksen menestyksen.

Hyvin suunniteltu käyttökokemus antaa myös kilpailuedun, ja nykyään yhä useammin ja useammin hyvin suunniteltu ja toteutettu käyttökokemus ratkaisee jopa koko yrityksen menestyksen. Aina ensimmäiseksi mieleen tulevia esimerkkejä käyttökokemuksensa avulla erottuvista ja kasvaneista yrityksistä ovat Apple ja Uber (ja Lyft). Mutta Applen ja useiden design-keskeisten startupien lisäksi myös todella isot, hiukan perinteisemmät yritykset kuten IBM ovat heränneet käyttökokemussuunnittelun tärkeyteen. Myös monet muut maailman suurimmista pörssiyrityksistä ovat tehneet viime vuosina valtavia satsauksia design- ja käyttökokemusosaamiseen.

Mistä elementeistä hyvä käyttökokemus sitten koostuu digitaalisten palveluiden ja verkkosivujen kontekstissa?

1. Ymmärrettävyys ja käytön helppous

Maailmassa on uskomattoman paljon helposti väärinymmärrettäviä, hämmentäviä käyttökokemuksia. Loistavia esimerkkejä löytyy ihan analogisesta arki-elämästäkin. Esimerkiksi: Milloin viimeksi yritit vetää ovea, jota pitääkin työntää? Viime kuussa? Viime viikolla? Kenties jopa tänään? Saatoit ehkä tuntea itsesi, noh, ei-niin-fiksuksi. Älä kuitenkaan syytä itseäsi, sillä syy on huonossa käyttökokemuksen suunnittelussa:

https://youtu.be/yY96hTb8WgI

Aivan samat periaatteet pätevät digitaalisella puolella: Palvelun tai sivuston eri elementtien väliset yhteydet tulevat olla itsestäänselviä: Hierarkian tulee olla selkeä ja palvelu pitää olla sitä ensimmäistä kertaa käyttävänkin helposti ymmärrettävissä ja käytettävissä. Kaikkein tavoiteltavin käyttökokemus on sellainen, jossa erillistä onboardingia ei välttämättä edes tarvita, vaan monimutkainenkin palvelu on niin intuitiivinen että käyttäjä ymmärtää sen oikeaoppisen käytön ilman erillisiä ohjeita tai vinkkejä.

Kun arvioit omaa käyttökokemustasi, voit kysyä itseltäsi seuraavia kysymyksiä: Ymmärtääkö käyttäjä itsestäänselvästi mistä aloittaa sivulla, mistä navigoidaan? Löytääkö käyttäjä kaiken tarvitsemansa ensimmäisellä yrityksellä? Käyttökokemuksen selkeyttä voi parantaa visuaalisilla vihjeillä, klikattavan näköisillä napeilla ja selkeillä visuaalisilla vihjeillä siitä, mitä mikäkin sivun tai palvelun toiminnallisuus tekee. Näennäisesti kaunis ja minimaalinen käyttöliittymäkään ei ole välttämättä hyvä käyttöliittymä, jos sen eri elementtien toiminnallisuudet eivät ole käyttäjälle itsestäänselvät. Tällöin palvelusi käyttökokemus on aivan niin kuin se ovi, jossa lukee työnnä, mutta jota joka kerta silti ensin yrität vetää.

2. Visuaalisuus

Sujuvaa käyttökokemusta voi selkeyttää ja parantaa tekemällä siitä myös visuaalisesti kauniin ja miellyttävän. Käyttökokemuksen visuaalinen miellyttävyys ja koukuttavuus ovat hyvin tavoiteltu elementti, ja sitä on vaikea tiivistää yhteen palvelun osaan. Moderni ja dynaaminen visuaalinen ulkoasu tulee myös ennen kaikkea olla yrityksen ja tuotteen brändiä uhkuva ja sitä vahvistava. Hyviä esimerkkejä brändinsä jatkeena toimivista verkkosivuista ovat mm. kovassa nousussa olevan Outdoor Voices -brändin nuorekas ja design-keskeinen sivu, sekä suunnittelemamme Schoffa-verkkokaupan tyylikäs ja selkeä, laadusta kertova ulkoasu.

3. Uuden arvon luonti ja Wow-reaktio

Brändin vahvistuksen ja visuaalisen kauneuden lisäksi käyttöliittymä- ja ulkoasusuunnittelulla voi nostaa palvelukokemuksen aivan uudelle tasolle, yllättää käyttäjän iloisesti ja luoda käyttäjälle uutta arvoa: Progressiivisia esimerkkejä aivan uudelle tasolle viedystä käyttökokemuksesta ovat esimerkiksi tämä loistava konsepti siitä, miten retail-verkkokauppa voisi palvella asiakkaitaan aivan uudella tasolla, sekä tämä alusta asti uudelleen suunniteltu lentoyhtiön kohde- ja lippuhaku

Tulevaisuuden digitaalinen käyttökokemus

Kun katsomme muutaman vuoden eteenpäin tulevaisuuteen, digitaalinen käyttökokemus tulee olemaan vahvasti keinoälyn (AI, Artificial Intelligence) avustama ja määrittelemä: Käyttökokemuksen keskiössä tulee olemaan käyttäjän tarpeiden palvelemisen ja kauniin käyttökokemuksen sijaan käyttäjän tarpeiden ennakointi, ja AI:n avulla ennakointi onkin mahdollista aivan uudella tavalla.

Me Contrastilla seuraamme innolla alan kehitystä, ja UX-suunnittelun suhteen seuraavat vuodet tulevatkin olemaan hyvin mielenkiintoisia!