Kuinka valmistautua verkkosivuston uudelleensuunnitteluun

Olet valmis verkkosivuston uudistamiseen. Mutta oletko valmistautunut? Olitpa tekemässä sivustolle kasvojenkohotusta tai uudistamassa vanhan verkkosivuston täysin, strateginen lähestymistapa takaa onnistumisen prosessissa.

16.3.2019

Olet valmis verkkosivuston uudistamiseen. Mutta oletko valmistautunut? Olitpa tekemässä sivustolle kasvojenkohotusta tai uudistamassa vanhan suunnittelumallin täysin, strateginen lähestymistapa takaa onnistumisen prosessissa.

Verkkosivusto ei ole ainoastaan yrityksen kasvot. Se on myös äärimmäisen tärkeä työkalu asiakkaille, sekä tapa kommunikoida heidän kanssaan. Verkkosivuston suunnittelussa tulee huomioida sekä toiminnallisuus että ulkonäkö. Kaikki muutokset vaikuttavat käyttäjäkokemukseen ja yrityksen suoriutumiseen. Tässä artikkelissa kerromme, miten valmistautua verkkosivuprojektiin. Hyvä valmistautuminen nopeuttaa prosessia sekä tekee suunnittelijat kiitollisiksi!

1. Kartoita kilpailukenttä

Yksi sivuston uudelleensuunnittelun syistä voi olla halu erottua kilpailijoista. Arvioi huolellisesti alan 10 parhaan toimijan sivustot. Miltä ne näyttävät? Kuinka ne herättävät asiakkaan huomion? Mikä tekee niistä onnistuneita? Mitä voisi vielä parantaa?

Voit myös tarkastella sivustoja toimialasi ulkopuolelta. Löytyykö muilta sektoreilta houkuttelevia ratkaisuja?

2. Tee toivelista

Tarkastele nykyistä toivelistaasi kriittisesti. Olet mahdollisesti jo tunnistanut tiettyjä ongelmia, esimerkiksi hylätyt ostoskorit vaativat maksuprosessin uudistamista.

Kaikkea ei tarvitse suunnitella uusiksi. Tee auditointi tunnistaaksesi vahvuutesi. Vahvuutena voi olla esimerkiksi uniikki sisältö tai helposti tunnistettava väripaletti.

Lue myös: Brändi-identiteetin rooli UI/UX-suunnittelussa

Listaa ominaisuudet, jotka haluat korjata ja yksityiskohdat, jotka haluat säilyttää. Älä ujostele — voit listata kaiken, minkä haluat sivustolle lisättävän. Muutokset voivat olla mitä vain uudesta fontista blogin uudelleenrakentamiseen.

3. Aseta tavoitteet

Mitä mittareita haluat parantaa? Listaa tärkeysjärjestyksessä tarkat ja toteutettavissa olevat tavoitteet, jotka haluat saavuttaa uudella verkkosivustolla. Näitä voivat olla esimerkiksi sivuston liikenteen lisääminen, useampien kontaktien kerääminen tai välittömien poistumisten eli bounce ratesin vähentäminen.

4. Luo toimintasuunnitelma

Aseta toivelistasi ja tavoitelistasi vierekkäin ja aloita niiden välisten yhteyksien kartoittaminen. Jokaisella toiveella tulisi olla myös perusteltu syy. Jos ominaisuus ei tue tavoitetta, se jää toistaiseksi toivelistalle. Priorisoitu tavoitelista muodostaa toimintasuunnitelman pohjan. Päätä, mitä ominaisuuksia tarvitset juuri nyt ja mitä voit jättää tulevaisuuteen.

Seuraavaksi

Olitpa itse uudistamassa sivustosi tai palkkaamassa ammattitaitoisen suunnittelutiimin tekemään sen puolestasi (vink-vink), vastaukset yllämainittuihin kysymyksiin tarjoavat vankan lähtökohdan suunnitteluprosessille.

Seuraavaksi tulisi sovittaa strategia käyttäjän näkökulmaan. Vasta sitten seuraa näkemysten toteuttaminen käytännössä verkkosivun rakenteen, asettelun ja toimintojen hahmottelussa. Tätä seuraa kehittäminen, sisällöntuotto, testaaminen...