Nettisivusi. Ne saavuttavat enemmän potentiaalisia asiakkaita kuin itse tulet ikinä tapaamaan kasvotusten. Ne toimivat yrityksesi käyntikorttina ja ovat monelle ihmiselle ensikosketus brändiisi – globaalisti(!). Ne tarvitsevat myös jatkuvaa rakkautta ja huolenpitoa. Tässä blogissa kerromme lisää, miksi kustomoituihin verkkosivuihin kannattaisi panostaa ja mitä trendejä nettisivuilla on havaittavissa.

  1. Hei haloo – hei haloo?

Uusissa verkkosivuprojekteissa keskitymme aina ensimmäiseksi käyttäjien määrittämiseenkuka siellä sivuillamme oikein luuraa ja miksi he eivät osta tai jätä yhteystietojaan. Aika harvalla yrityksellä on oikeasti dataa siitä, kuka sivuilla vierailee ja mikä tieto on hänelle relevanttia ja mikä taas ei. Yhteisessä workshopissa asiakkaan kanssa selvitämme ne ihmiset, jotka tuovat eniten tuottoa, näkyvyyttä tai mitä kyseinen yritys sivuillaan tavoitteleekaan.

Workshopin jälkeen luomme sivuille kävijäpersoonat, joiden avulla määrittelemme, miten kyseinen henkilö käyttää verkkosivua ja millä laitteella. Missä hän on fyysisesti ja kenen kanssa, mitä tietoa hän etsii, miten autamme häntä löytämään tarvittavan tiedon juuri oikeaan aikaan ja mikä tärkeintä – miten teemme hänestä iloisen sitä tehdessään.

  1. Me kuulumme samaan tarinaan

Nykyään kyse ei ole vain tuotteiden myymisestä. Nettisivuillasi myyt koko yrityksesi tarinaa. Tarinassa täytyy olla draaman kaarta, ponnisteluja ja syvyyttä. Sivuillasi täytyy olla inhimillisyyttä ja sen täytyy tuntua kohtaamiselta. Kyse ei siis ole enää käyttäjän palvelemisesta vaan yhteyden luomisesta. Käyttäjiä ei enää kutsuta käyttäjiksi vaan ihmisiksi ja heille kerrotaan samaa tarinaa, kuin mitä kertoisit heille kasvotusten kaupassa tai kahvilla. Jos yrityksellä on palvelukokonaisuuksia, tulisi jokaisella kokonaisuudella olla kasvot ja henkilö, johon ottaa yhteyttä – ei siis pelkkää satunnaista sähköpostiosoitetta.

  1. Juuri oikeenlaista kemiaa

Kun olemme määrittäneet, kuka sivuillamme vierailee ja kertoneet hänelle mieletöntä kasvutarinaamme, käännämme katseet hänen tuntemuksiinsa eli miten saisimme hänet iloiseksi käyttäessään sivuamme. Käyttäjäkokemuksen suunnittelussa yhdistämme asiakkaan tarpeet ja fiilikset ja suunnittelemme niistä yrityksen näköisen kokonaisuuden. Jos asiakkaamme myy luksusta, heidän sivujensa täytyy myös näyttää ja tuntua luksukselta. Kansainvälisen kilpailun myötä kuluttajan on liian helppoa vertailla palveluntarjoajia toisiinsa. Käyttäjäkokemus ja palvelumuotoilu luovat ratkaisevan eron samankaltaisten yritysten välille.

  1. Amor amor – amor amor

Monelta yritykseltä unohtuu omien sivujen päivittäminen ja sivut jätetään hoitamatta siihen asti kunnes ne eivät enää yksinkertaisesti toimi. Tässä vaiheessa tirautamme poskelle pienen kyyneleen vanhan sivun muistolle. Vertaammekin vanhoja sivuja kuivuneeseen huonekasviin. Verkkosivusi on kuin kasvi, josta sinun täytyy huolehtia. Kasvia täytyy kastella, se täytyy laittaa sopivaan paikkaan kasvamaan ja aina silloin tällöin se tarvitsee aimo annoksen lannoitetta. Verkkosivusi vaatii päivittäjältä oman panoksensa esimerkiksi blogin tai muun sisällön muodossa ja ammattilaiset voivat hoitaa loput.

Suosittelemme siis varaamaan kalenterista kuukausittaista treffiaikaa sivujesi kanssa ja opettelemaan rakastamaan sitä lisää. Kun tarvitset järeämmät aseet käyttöön, niin autamme mielellämme. Jos haluat tutustua tarinaamme, niin seuraa meitä Instagramissa. Löydät meidät sieltä @contrast.fi. #contrastlife