Vuosi 2019 on täällä! Uuden vuoden mukana tulevat aina kunnianhimoiset lupaukset ja tietenkin myös uudet digitaaliset trendit. Trendeille on toki syynsä. Ne ylläpitävät kiinnostusta määrittämällä alan tyyliä ja suuntaa tiettynä aikana. Valitsemalla vakuuttavia trendejä ja käyttämällä niitä taidokkaasti voi luoda hienon verkkopresenssin, mutta pelkkä trendien seuraaminen voi myös olla heikkous, jos käyttäjäkokemus jää toiseksi. Omaan sisäiseen ääneensä luottaminen ja aitous pysyvät aina muodissa. Kun tietää, mistä alalla puhutaan ja kirjoitetaan ja mitä alalla ajatellaan, voi tehdä parempia valintoja. Tässä tulevat UX- ja UI-trendit, joita meidän mielestämme kannattaa pitää silmällä vuonna 2019:

Typografia ja tarinankerronta

Andy H WEI, Timothee Roussilhe

 

Aiemmin kirjasintyyppejä pidettiin staattisina elementteinä, mutta teknologia kehittyi, ja lopulta  muuntautuvat tai generatiiviset fontit mahdollistivat sen, että suunnittelijat voivat vapaasti käyttää eri leikkauksia ja leveyksiä. Typografia saa yhä enemmän huomiota ja monissa tapauksissa korvaa kuvat ja videot. Vaikuttava typografia verkkosivuilla on kannanotto, mutta sen tarkoitus ei ole pelkästään visuaalinen. Sillä voi tuoda esille persoonallisuutta ja kertoa hyviä tarinoita. Siksi copywriting alkaa olla hyvän käyttäjäkokemuksen tärkeimpiä elementtejä. Tyyli kiinnittää huomion, mutta tarina sitoo ihmiset brändiin.

Funktionaalinen animointi

Zhenya Rynzhuk: muotisuunnittelija Paloma Lannan blogin animaatio

 

Nyt kun selaimet pystyvät käsittelemään animaatioita entistä paremmin, odotettavissa on varmasti paljon enemmän liikettä ja siirtymiä. Kyse ei kuitenkaan ole vain siitä, että käytettäisiin näyttäviä elementtejä koristeina. Animointi on yleensä hienovaraista, ja sen tarkoituksena on parantaa käyttäjäkokemusta. Mikroanimaatioilla on valtava vaikutus siihen, miten ihmiset käyttävät käyttöliittymiä.

Litteä suunnittelu 2.0

Setyono Dwi for Agensip Agency: lennonvarauspalvelun laskeutumissivun erittely

 

Litteästä käyttöliittymäsuunnittelusta on tullut vallitseva trendi. Sitä on tehty viisi vuotta, eikä se ole menettämässä merkitystään. Sen sijaan se on hienovaraisesti muuttumassa pääkonseptin kuitenkaan vaihtumatta. Se on siirtymässä kohti syvyyttä. On pinoutuvia kerroksia, päällekkäisiä elementtejä, varjoja, heijastuksia, muotoja ja tekstuureja – ne kaikki luovat tilan tunnetta ja herättävät tuotteet henkiin.

Videotausta

Willy Brauner: Auberiven videotausta

 

Vuosikausien ajan verkkosivujen ulkoasut ovat olleet enimmäkseen staattisia. Totta kai videoita on ollut, mutta usein linkkien takana tai sivuun upotettuina. Nopeutuvien nettiyhteyksien, kehittyvien selaintekniikoiden ja HD-videokuvauksen helpottumisen myötä taustavideoita on paljon yksinkertaisempi tuottaa ja toteuttaa. Hyvin valittu video voi olla erinomainen keino kiinnittää huomiota ja välittää viestiä kävijöille. Kun video on taustaelementtinä, se on kiinteä osa tarinaa ja kokemusta. Toki taustavideota suunniteltaessa täytyy huomioida, että se voi hidastaa sivun latautumista ja aiheuttaa saavutettavuusongelmia. Hyvä perussääntö on, että verkkosivusto on juuri niin hyvä kuin sen tuottama kokemus.

Äänikäyttöliittymä

George Finnbogason: puheohjausprosessi

 

Käyttöliittymät eivät ole aina enää visuaalisia tai edes näkyvissä. On melkein pelottavaa nähdä, miten ”olemattoman käyttöliittymän” konsepti toteutuu, sillä puheohjattavat käyttöliittymät eivät välttämättä tarvitse ohjaimia. Ääniohjauksen ansiosta ihmiset voivat puhua laitteille, jotka ymmärtävät mitä niiltä pyydetään ja toimivat sen mukaisesti. Ääni on hyvin luonnollinen välittäjä, jonka avulla ihmiset voivat toimia vuorovaikutuksessa teknologian kanssa. On mielenkiintoista nähdä, miten äänikäyttöliittymien potentiaalia aletaan toden teolla hyödyntää verkkokaupassa ja muissa verkkopalveluissa.

Suurin trendi on se, että digitaalisessa maailmassa on yhä enemmän rehellisyyttä ja hyväsydämisyyttä. On vähemmän silmänkääntötemppuja, alan ammattikieltä ja teennäistä copywritingia. Käyttäjäkokemuksessa merkittäviä asioita ovat helppous, kunnioitus ja hyödyllisyys. Mikään ei voita rehellistä tarkoitusta, ja juuri sitä suunnittelu on. Loistavaa vuotta kaikille!