Lähes 70 prosenttia verkkokauppojen asiakkaista jättää ostoskorinsa vain hetki ennen ostopäätöstä. Ensin he päätyvät päätyvät WooCommerce -verkkokauppaasi, ihastuvat tuotteisiisi, valitsevat suosikkinsa, kerryttävät ostoskoria, alkavat ehkä jopa täyttämään tilaustietoja… ja sitten heistä kaikista kaksi kolmasosaa karkaa kesken ostoprosessin.

Kaikki tuo aika ja kiinnostus, ja lopputulos on pyöreä 0 €. Hurraa.

Osa ostosten hylkääjistä ovat tyyppejä, jotka keräilevät tuotteet ostoskoriin vain huvin vuoksi eivätkä varsinaisesti aikoneetkaan ostaa mitään. Se on ihan ok. Mutta entäs loput? Tutkimusten mukaan syyt ovat itse asiassa aika yksinkertaisia (Baymard, 2017).

reasons for leaving woocommerce cart

Hyvät uutiset ovat, että suurimpaan osaan näistä ongelmista voi vaikuttaa asiantuntevalla käyttöliittymäsuunnittelulla ja teknisillä valinnoilla. Tässä Contrastin suosittelemat 10 tapaa vaikuttaa ostoprosessin optimoimiseen.

1. Minimoi lisäkulut. Ehdottomasti yleisin syy ostoprosessin keskeytymiseen (61%) on liian suuret lisäkulut, yleensä toimituskulut. Jos ostan 40 € paidan ja toimituskulut ovat 17 €, niin voin luvata että ostokseni jäävät koriin. Pidä lisäkulut kurissa, tai villiinnytä asiakkaasi tarjoamalla vaikkapa täysin ilmainen toimitus.

2. Älä pakota luomaan tiliä. Kyllä, olisi kiva saada asiakasdata nätisti paketoituna. 35% vastaajista kuitenkin karsastaa tilien luomista – kuka haluaa joutua pakon edestä “kanta-asiakkaaksi”. WooCommercessa löytyy vaihtoehto sekä kirjautuneille käyttäjille että ei-kirjautuneiden tilauksille, ja ne kannattaa molemmat hyödyntää näkyvästi, kuten Crate & Barrel tekee.

cratebarrel

3. Tiivistä ostoprosessia. 27% kuluttajista ei kaipaa ylimääräisiä kikkailua, vaan kolme perusvaihetta (ostoskori, tilaus- ja maksutiedot, sekä vahvistus). Kaikki vaiheet kannattaa eritellä selkeästi ja yksinkertaistaa niitä mahdollisimman paljon. Bellroy on menestyksekkäästi onnistunut tiivistämään kaikki vaiheet yhteen näkymään. Kokeile myös kellottaa ulkopuolisen tilausprosessi – koko hommassa pitää mennä ihan maksimissaan 2 minuuttia. Entä oletko huomioinut mobiilikäyttäjät? Yhä useampi osto tehdään nykyään tableteilla ja puhelimilla.

bellroy

4. Älä yllätä lisäkuluilla. Jos ei halua menettää 24% potentiaalisista ostajista, kaikista kuluista kannattaa kommunikoida hyvissä ajoin ja eritellä kulut vielä selkeästi ostoskorissa. Esimerkiksi Disney on tehnyt hyvää työtä kaikkien lisäkulujen erittelyssä.

Screen Shot 2017-03-23 at 11.22.38

5. Varmista käytettävyys. Jos sivustolla on virheitä tai teknisesti huterat, 22% shoppailijoista ottaa hatkat. Käyttövarmuus on muutenkin verkkosivuilla kriittistä, eikä kaatuileva ostoprosessi varsinaisesti houkuttele jatkamaan.

6. Herätä luottamusta. Vaikka kaikki periaatteessa toimisi niin kuin pitää, 18% kuluttajista jättää ostokset tekemättä, jos ulkoasu vaikuttaa epämääräiseltä. Siksi ostoprosessin viimeistelyn hiomiseen kannattaa käyttää aikaa. Kuvassa oleva esimerkki Contrast Checkout -teemasta on WooCommerce -asiakkaillemme räätälöity ja huoliteltu prosessi, joka suorastaan houkuttelee jatkamaan tilausvahvistukseen.

Screen Shot 2017-03-23 at 10.49.47

7. Kommunikoi toimitusajasta. Samassa yhteydessä kun puhutaan toimituskuluista, kannattaa mainita myös toimitusajoista. Mitä aiemmin shoppailija tietää tarvittavat tilausprosessista, sitä todennäköisemmin hän vie tilauksen loppuun.

8. Anna reilut palautusehdot. Verkkokauppaan liittyy aina pelko siitä, että tuote ei vastaakaan odotuksia (10% asiakkaistasi ajattelee näin). Tarjoamalla reilut palautusehdot asiakkaan ottama riski pienenee ja ostovalmius kasvaa. Esimerkiksi vaatejätti Zalandon menestyksen taustalla on todettu olevan heidän käytäntönsä tarjota ilmainen palautus kaikille asiakkailleen.

zalando

9. Tarjoa ketterät maksuvaihtoehdot (8%). Me suosittelemme asiakkaillemme PayTrail -maksukäytävää, jonka avulla asiakas voi maksaa turvallisesti pankkimaksulla, luottokortilla tai PayPal tilillä. Muita hyväksi todettuja maksukäytäviä ovat Klarna ja Maksuturva.

10. Luottokortilla ei ole katetta. Okei, täällä on siis yksi kohta, jota emme mekään voi ratkaista. Sori.

WooCommerce antaa runsaasti mahdollisuuksia asiakaskokemuksen parantamiseen, mutta itsestään ongelmat eivät ratkea. Sinun pitää miettiä, miten ja missä voit kommunikoida toimitusehdot ja -kulut, miten varmistaa että tilauksen tekeminen on helppoa ja sujuvaa ja miten pitää yllä luottamusta niin, että luottokorttitietojen antaminen ei herätä epäilyksiä.

Ostoskori ja kassa jäävät suunnittelu- ja kehitysvaiheessa sivuosaan, vaikka ne ovat oikeasti verkkokaupan tärkeimpiä sivuja. Niihin kannattaa panostaa – hyvä ostoskori kirjaimellisesti maksaa itsensä takaisin.